Tankar inför advent

Julen är på olika sätt jobbig för mig.
Men eftersom att jag inte tror på att låta jobbiga saker styra,
så gör jag det som dom flesta gör den här tiden.
Förbereder mig inför advent.
På mitt sätt.

Ni vet att torkade apelsiner är en av mina besattheter.
Till jul, i skålar på bord och som girlang.
Tillsammans med mässing och dova färger.


Så blir det i år också.
Lite slingor också förstås.

När jag tänker på själva julafton så känner jag mig tillfreds.
Med att jag ska fira med mormor, bara hon och jag.
Dom andra firar ihop hos min bror.
För att minska min mormors oro i hennes förvirring,
 så är det bäst.
Och av egoistiska skäl så vill jag fylla på
med minnen med min mormor ensam.

Hon frågar mig samma fråga varje dag:
- Ska vi fortfarande fira jul du och jag?
Och jag känner mig som tomten varje gång jag svarar:
- Ja, lilla mormor, du och jag.
Hon blir lika glad varje gång.
Så länge hon är glad är jag nöjd.

Lite så, är det inför advent.
Lite mys, lite tankar och en del mjukhet.
Sådär i själen,
inför dom egna känslorna.
Det räcker för mig.

Kram Hannis

Ps. Anna,S, jag försöker ladda mina batterier just nu.
Men det går sådär.
Vill sova mycket när det är så mörkt.

Hoppas att du mår bättre nu.
Det där med att ta ut sig för mycket är liksom en balans.
Ett uttjatat ord men viktigt.
Och svårt!

Haha, undrar jag om kattkillen har skaffat sig fästmö!
Dom är ju för underbara i sina roller.
På ett sätt kommunicerar dom så enkelt.
Krånglar inte till det som vi människor.
Härligt att det går bra.

Stor kram till dig!



7 kommentarer:

Finurliga fröken sa...

Julen är absolut ingenting för mig! I år får jag fira med sonen vilket gör de lite enklare. Men vi har ingen aning om hur vi ska fira än. Min mormor och morfar orkat inte, min syster ska fira med sin sambos familj då de är bara jag, sonen och min mamma kvar. Och jag orkar knappt tänka på de. De får lösa sig. Jag kan lika gärna ligga hemma men vi ge min son en fin jul. Kram

HWIT BLOGG sa...

Fina ord och tankar om julen, den blir nog bra ska du se...
Underbara bilder också, som vanligt :)
Ha en mysig advent, sköt om dig...
Kram Titti

Flower of Fame sa...

Så fint av dig att vara hos din mormor på julafton, ni kommer få det så mysigt. Vackert med dina torkade apelsiner. Gillar även anisstjärnorna i sin enkelhet. Ha en fin dag Kram Pernilla

Mamma C sa...

Det blir nog en superfin jul du och din mormor får ihop tror jag.
Kram Mamma C

annika sa...

Du och mormor, så fint ✨✨

Marika sa...

Att jul inte alls är så bländande vackert för alla. De kan ju inte jag heller låta bli att tänka på. Det är så vackert att läsa om dig och din mormor. Det kommer att bli en helt underbar jul. Alldeles säkert. Kramar

Pia sa...

Ditt hjärta är större än något annat jag vet. Vilken jul ni kommer att få tillsammans. Lugn och stilla med massor av minnen, precis så skulle jag också kunnat tänka mig julen. Stilla, nuet, dået, tillsammans.
Kramen
Pia