Lyssnandet

Tystnaden...
Rökelsen som brunnit ut, tillsammans med ljuset.
Lutar mig tillbaka,
i skapelsen av mjukheten,
 som virar in mig i lugna andetag.

Kroppen som vilar,
 avslappnad efter att ha blivit omhändertagen,
av någon annans händer.
Massagen som avslutades med smekande,
oljan som doftar jag.
Tänker på det när jag ska sova.


I vanliga fall brukar hennes händer vägleda mig genom yogan.
Nu masserade dom min kropp.
I tystnaden.

Vi viskar om punkter, punkter som hör ihop.
Som far illa av att bli misskötta.
Osedda börjar dom göra ont.
Och det gör ont, till en början.
Innan värmen börjar sprida sig.

Så känner vi av vilka punkter som behöver jobbas med,
lite extra,
och jag lyssnar noga på min egen kropp under tiden.
Vad behöver den?

När sömnen nästan tar över,
i doften av oljorna som är kvar.
Så tänker jag på det,
på det som händer i kroppen.
Det som hänger ihop med själen.

Ibland behöver jag bli påmind om just det,
i vardagens rassel, att vårda mig själv.
Lyssna i tystnaden,
Inte bara tro, tycka eller anta,
utan verkligen lyssna.
Det blir så mycket bättre då.

Kram Hannis







8 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Tycker det är svårt att helt lyssna på min kropp. Låter som en bra massage du varit på.Ha en fin mjuk dag Kram Pernilla

Helén i Vilrummet sa...

Älskar din mjuka fina text. Kan nästan känna massagen själv genom dina ord. Jag ska på massage i em och då jag inte är på topp nu ska jag be om en avslappnande massage istället för att hon går på mina problemområden. Det är vad jag behöver just nu.
En fin och mjuk dag önskar jag dig.
Kram Helén

Finurliga fröken sa...

Du beskriver de så fint och får mig att slappna av genom dina ord. De skulle jag också behöva känner jag. Kram

Finurliga fröken sa...

Du beskriver de så fint och får mig att slappna av genom dina ord. De skulle jag också behöva känner jag. Kram

Mamma C sa...

En helt fantastisk massage du har varit på.
Kram Mamma C

annika sa...

Åh så skönt. Längtar lite efter massage av min kämpande kropp. Varm kram 💙

House and Garden by Bia sa...

Åhh massage är ju så skönt !
Jag har ju ständig värk i ryggslutet så jag tycker det är så härligt och bra med massage...tyvärr allt för sällan.
Så fint du beskriver massagen och avslappningen som kommer med den ;))
Ha en fin första advent min vän !
Kramis

Pia sa...

Massage är en lisa för själen, och kroppen förstås. Min favorit är Regndroppsmassage, älskar kakafonin av dofter som används.
Kramen
Pia