Jag njuter av att plocka upp en sak

När det skaver lite i själen,
behöver jag sysselsätta mitt huvud.
Alltså drar jag fram precis alla småprylar och ställer dom på skåpet.
- Här ska rensas, säger jag belåtet.

För att en stund senare inse att jag absolut inte kan 
göra mig av med saker som betyder något.
Alltså är förknippat med människor jag tycker om.
 Som den trasiga ljusstaken efter en väns mamma.
Som inte lever längre.
Jaja, den är trasig men vacker på sitt sätt.
Och tillhörde en sann diva...

Eller dockan som dom flesta får rysningar av,
som jag bara älskar.
För att den kommer från Paris,
som jag också älskar.

Eller elefanten som min ena syster köpte på en resa.
När jag hade min elefantperiod...

Ni förstår nog.
Jag är urusel på sånt här.
Att skapa den där minimalistiska stilen,
är inte min grej.

Jag njuter av att plocka upp en sak,
och sen fnissa åt ett minne.
Höra en röst eller en doft.

Det är att behålla en bit av något fint.
Något värdefullt i hjärtat.
Så är det behagligt förstås,
att hänge sig åt sånt här,
när själen är lite orolig.

Kram Hannis


5 kommentarer:

annika sa...

Det minimalistiska är inte min grej heller. Ibland tänker jag att jag ska plocka bort och ha lite mer "rent" men så flyttar sakerna på sig.
Varm kram och så fint du skrev i förra inlägget om förvirringens slöja. Min bästa väns mamma blev dement när hon var runt 50 och vi var tonåringar. Så svårt att stå bredvid och se allas smärta.
Önskar dig en varm fin dag!

Anna S sa...

Det är ju så vackert med massa olika saker, alla som gör sitt till och speglar dig som person.
Dockan är helt underbart fin och unik. Fågeln och det andra också. Skrattade till när jag läste om hur inget går att göra sig av med. Som på något sätt talar till en och som ska vara i ens närhet. Jag får ryck och plockar undan pryttlar härhemma. Ofta under perioder när allt blivit för mycket. Då behöver jag skala av. Och sen ta fram saker som känns bra , lite i taget.

Hade just en dag av rokad här häromdagen . När skåp fick flyttas för att berget av tvätt skulle få plats i hallen. Kändes väldigt rörigt då spisen var flyttad . När den väl kom på plats igen så kändes det mer i sin ordning igen. Vissa saker har nästan som en given plats här. Sängen och spisen.

Projekt städa klädkammare väntar fortfarande. Gjorde ett försök i helgen och fann en stövel och en höstsko. Resten finns där, bland jackor och trä som väntar på att bli till skåp.
Tyvärr har kroppen värkt jättemycket på sistone.

I söndags tog jag mig ut tidigt och åt frukost ute med en vän. Hade tänkt ta en runda på second hand sen men de hade inte ens öppnat för dagen.

Så fina dina tidigare inlägg var. Mycket berörande om personen nära dig där sjukdomen kommit emellan. Det är inte alltid det fungerar eller är bra för en att ha kontakt. Ibland måste man rädda sig själv . Hur sorgligt det är.

Önskar dig den bästa onsdagskvällen.
Kramar och mjukhet till dig!

Flower of Fame sa...

Förstår din känsla. När man har så mycket minnen i sakerna är det svårt att bara ta bort dem. Jag vill gärna rensa för tillfället men har också lite ångest för vad som ska kastas eller sparas. Är sugen på att läsa rensa i röran med feng shui. Har läst den ett par gånger innan. Då har det hjälpt mig en del i alla fall. Ha en fin kväll Kram Pernilla

HWIT BLOGG sa...

Småler när jag läser ditt inlägg...ja du skulle se mitt förråd! Försöker att hålla det lite "clean" inne för att slippa både röra och damm men nog tusan petar man på med små stilleben överallt, sköna ting med minnen och saker man inte kan leva utan...
Härliga saker du har där på bordet!
Ja så var det fredag igen, skönt :)
Kram från Titti

Kia sa...

Du är verkligen en liten samlare. Får du plats hemma själv? :) Fast ändå så tycker jag inte det ser ut som du har så himla mycket saker. Vart har du allt?

Ha en toppen helg!
Kram Kia