Hemma

Maria M, tack för dina vackra ord och tankar.
Dom gör mig så glad!

Jag flackar och far en del i perioder.
När jag gör det så är pälsbollen hos min mamma.
Som han avgudar.
Och när hon far omkring åker han med,
så möts vi mitt i flackandet någonstans,
oftast hos min ena syster.

Ungefär så är veckorna hos oss.
Så som på bilderna är det på helgerna.
I alla fall för pälsbollen.

Han är så otroligt tålmodig.
Med flackandet, barn som lever om och olika sovplatser.
Han vet att vi snart åker hem igen.
Till hans borg.

Som för oss människor,
så länge man vet att man har det där hemmet,
att återvända till,
så finns ändå en trygghet.

Med en fast punkt, kan det svaja ganska mycket,
och man orkar ändå med.
När jag tänker så,
så tänker jag också på att jag är lyckligt lottad.
För att jag har flera platser,
som är mitt andra hem.

Platser där jag är självklar,
där jag gör mitt eget kaffe, 
använder saker utan att fråga,
trampar runt i myskläder,
såna där enkla, nästan löjligt enkla saker,
som man sällan tänker på.
Men ändå så viktigt på något sätt.
För att det är känslan av hemma.

Det är fint.
Sådär mitt i livet-fint.
Sånt man tänker på när man sitter på en tunnelbana,
eller ett pendeltåg,
på väg någonstans för att vila ett tag.
Det räcker liksom.

Och nu är det helg igen.
Så till er, en fin sån.

Kram Hannis

Ps. Anna,S skönt att du mår bättre.
Det liksom ilade till i mig när jag läste om det inre landskapet,
en vacker beskrivning.
Och ännu vackrare att sorgen kommer ut.
Det är ju så där.
Rätt var det är dyker det upp saker som ska bearbetas.
Ibland i sömnen.

Härligt att det går så bra med kattkillen!
Han har anpassat sig fort.
Bra metod att väcka dig också=))

Vet du, det är lite märkligt.
Jag brukar avsky när det går från höst till vinter,
men nu gör jag det inte.
Det är inte så att jag älskar det,
men det känns finare än det brukar.
Men lär så länge man lever=))

Hoppas att du får en fin helg!
Kram från mig


7 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Sötaste pälsbollen...så godmodig och trygg i sig själv! Skulle så gärna vilja ha en egen pälsboll men jag tror inte min fläckiga surkatt skulle gilla det hi hi!
Stor varm (och lite snöig) kram till dig,
Titti

Mamma C sa...

Sådär som en hund är skulle man själv vilja vara ibland.
Ha en fin fredag.
Kram Mamma C

Maria M sa...

Åh tack Hannis! För att du skriver så det berör och för att man här på din blogg också lär sig av de andra som kommenterar. Vill verkligen säga att dina extra ord till Anna S berör särskilt, även hennes ord till dig. Jag känner en djup tacksamhet över att jag har lyckan att ha hittat dig och några andra bloggsystrar. För dina och deras ord var under en låång smärtsam tid i mitt liv en del av det som höll mig uppe och stärkte mig.
Och stor är också tacksamheten över att ha ett hem, som du skriver, att återvända till, vara i, vila i, vara sig själv i, återhämta sig i. Tänker också, precis som du gör, minns ditt inlägg med bilden på den sovande personen utomhus, på alla dem som inget har.
Och ja, den här hösten, vintern känns lättare än på några år.
Ha en mycket fin och lugn helg, kram till dig.<3

Flower of Fame sa...

Våra fyrbenta får vara med om mycket och är tåliga. Din Pälsboll ser ut att trivas. Ser så fridfull ut. Här ska flyttas det sista till dottern i helgen. Sedan blir det tomt. En liten sorg är det allt att släppa taget om det käraste man har. Ha en skön och lugn helg Kram Pernilla

House and Garden by Bia sa...

Så mysig pälsboll ;))...han har det tryggt där i soffan ;)
Ja, trygghet är det viktigt att man har...långt ifrån alla har ju det.
Man får vara glad och tacksam åt sin egen "trygghet" bland sin familj och sitt hem, som för mej är två ibland här hemma och på torpet ;).
Solen skiner idag och vi ska ta en sväng till torpet, plumsa lite i snön och ta fram adventsstaken och tända en stjärna där (jag vet att det är för tidigt, men där kan det lysa ett tag tidigare tycker jag )...sen tar jag med mej kameran också, hihi...ha nu en fin helg !!
Kramis

Anna sa...

Finaste pälsbollen. ❤️

Kia sa...

Han ser ut att trivas alldeles utmärkt!
Får de vara med brukar de vara nöjda.

Lycka till med appen.
Jag försöker köra en liten sväng varje dag så bålen blir stadig igen.
Vi har det bra här hemma, lugn och ro.

Kram Kia