Ångrar du ingenting?

Vi vandrar i snöstormen med hundarna.
Adventspromenad.
Mascaran rinner lagom osmickrande ner över kinderna.
Går med böjda huvuden.
Den blöta snön tar sig in överallt.
Blir till regndroppar när den landar på varm hud.

- Ångrar du ingenting i livet?
Jag tittar på henne, skakar på huvudet.
- Vad förändrar det om man tänker så ?
Mitt liv är detsamma i alla fall.
Och utan det liv jag levt,
 så skulle jag inte vara den jag är.

Nu är det hon som tittar på mig,
- Men du kanske önskat något annat?
- Jo, det är klart att jag har,
 men vad garanterar att jag fått det,
om jag levt ett annat liv?

- Ett enkelt sätt att se på det, säger hon.
- Ja, men jag förstår inte tanken med att vältra
sig i misstagen, att straffa sig själv?
Är det inte bättre att försöka hitta ett sätt att leva med
 att det blev som det blev?
Att det här är vad jag har.
Gör man inte illa sig själv,
 om man hela tiden ångrar det som man inte kan förändra?

- Jo kanske, säger hon.
Det kanske är ett av dom där eviga projekten.
Att komma till acceptans.
Jag håller med henne om det,

Det finns ingen tvekan om jag har avskytt delar i mitt liv,
vissa dagar morrar jag fortfarande.
Alla dagar är inte sockersöta.
Men det är inte heller jag som person.
Så vill jag inte heller vara.
Det är inget fel med det, men det är inte jag.

Jag ser mig inte som ett värnlöst offer i saker som hänt.
Visst har jag varit ett offer i en del situationer.
Där jag inte har haft valet.
Utan blivit påtvingad skit som inte är min.
Men jag har också gjort en del val,
som varit mina egna.

Val som fört mig in på mörkare vägar,
som kostat mig en del smärta,
samtidigt så har det lärt mig mer om livet.
När jag valt en ny väg.

För är det inte så i livet.
Att det är ett virrvarr av vägar,
att välja mellan.
Där man lär sig,
vilka som går att lita på,
vilka som älskar med hjärtat,
eller med andetagen på ytan.
Lyssna på sina egna känslor.
Hitta styrkor man inte trodde att man hade.

Ibland får man inte svaren man vill ha,
utan svaren man behöver,
för att förändra sin egen resa.
För mig kom dom när jag sprang barfota ut i natten.
Med en hund och en påse kläder.
Krockad av livet men fri.
För någon annan kommer dom på ett annat sätt,
i en annan form.

Det är inte alltid människor förstår.
Inte ens det är det viktigast.
Det som är viktigt,
är att jag kan möta mig själv.
Att jag står upp för mig.

Så nej, jag ångrar ingenting.
För då skulle jag även ångra det bra,
som har skett tillsammans med det dåliga.
För precis som med ljuset,
 som inte existerar utan mörkret,
så är inte livets utmaningar bara av ondo,

Dom har också tillfört kärlek och viktiga relationer.
Lärt mig se saker för vad dom är.
Sånt jag inte vill vara utan.
Så länge det är på riktigt.

Mjukhet till er.
Kram Hannis



11 kommentarer:

Mamma C sa...

Livet är inte jämt en dans på rosor. Men jag skulle heller inte vilja ändra på något som har varit. Precis som du skriver. Då skulle man även få ändra på det bra som skett med det dåliga.
Kram mamma c

Maria M sa...

Vartenda ord Hannis, vartenda ord letar sig exakt in i mig, som ljus som når varje skrymsle. Precis så. Kan inte tillägga något mer alls. Säger bara att: du och några bloggsystrar är livsnerver för mig. Människor som delar så ärligt och med välvilja att orden utgör läkningsprocess. Tack & kram, ha en fin vecka!

Marika sa...

Det bra tillsammans med det dåliga. Precis det gick jag och tänkte själv. Mjukhet till dig!

House and Garden by Bia sa...

Fint och bra skrivet som vanligt ;))
Nä det är dumt att ångra saker, det som har varit , har varit...i morgon är en annan dag...
Mjukhet till dej med ;))
Kram bia

Kia sa...

Nä, ångra en massa är väl ingen idé. De har ju ändå format en på ett sätt och förhoppningsvis kom det något bra efter....
Man ångrar oftast bara sånt man inte gjort.
Jag tycker du har ett sunt tänk. :)
Acceptera det som varit och hitta en bra väg som funkar.

Låter som du och mormor kommer få en mysig jul.
Vi ska vara hemma. Flängt de senaste jularna så nu vill vi bara vara hemma, hela jullovet.
Inte säkert vi blir ensamma för om någon vill komma får dom det men vi vill vara hemma.
Hoppas på en vit jul.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Finurliga fröken sa...

Så kloka och fina tankar. Och du har så rätt. Det är inte till någon nytta att ångra någonting. Allting som hänt har fått oss hit. Både på gott och på ont. Och gjort oss till dom vi är. Med bra och dåliga minnen. Kärlek och sorg.

Finurliga fröken sa...

Så kloka och fina tankar. Och du har så rätt. Det är inte till någon nytta att ångra någonting. Allting som hänt har fått oss hit. Både på gott och på ont. Och gjort oss till dom vi är. Med bra och dåliga minnen. Kärlek och sorg.

Flower of Fame sa...

Tror man växer och blir den man blir både av det som har varit bra och dåligt. Du beskriver det så klokt och rätt i mina ögon. Mjuk kväll till dig. Kram Pernilla

LÁrt de Vivre sa...

Livet går upp et går ner, det går runt och det formar. Och om det gick spikrätt, glatt och trevligt igenom livet, vem vore man då? Det formar, man lär, man är den man är och DU, du är bra, precis som du är

Kram Kajsa

Pia sa...

Kloka fina du <3 Dina ord går rakt in. Vägskäl, val, rätt eller fel, det vet man inte förrän senare. Vi går ifrån eller till det, med lärdom på fickan.
Sprider stjärnstoft över dig!
Kramen
Pia

Anna sa...

Du beskriver det så fint. Om acceptans. /Kram