Vackert i sitt förfall

Jag undrar vad det är med den här hösten.
Där jag ser att allt är så vackert i sitt förfall.
Rosor som fortfarande blommar,
samtidigt som löven faller för att bädda in min värld i vila.

Mjuka röster som samtalar mitt i det,
i tröst med en gråtande vän.
Så plötsligt, hoppfulla viskningar om drömmar
som kanske ska upplevas.
Eller bara få vara drömmar som ett extra syre.
Gråten blir till skratt.
Det porlande.

I förundran över det vackra som möter mina ögon.
står jag en stund,
för att känna på blad, andas in en doft som tillhör en annan tid.
I stillhet med djupa andetag.
Ljuset som ger vika,
väcker en lust istället för motstånd.
Regnet som faller får mig att lyfta ansiktet,
istället för att undvika det.

Inget är svart eller vitt.
Utan en orkan av nyanser.
En kraft från insidan,
som vibrerar lite extra,
där jag ser att allt är så vackert i sitt förfall.

Till er, mjukhet.
Kram Hannis


10 kommentarer:

Mamma C sa...

Härligt när den känslan infinner sig och det mörka blir en helt annan nyans.
Kram Mamma C

House and Garden by Bia sa...

Vet du kära vän, jag tycker du ska skriva en poesi bok ;))
Allvarligt !...du skriver så bra och poetiskt och jag vet att jag
skrivit det förut, men det tål att upprepas ;))
Hoppas solen tittat fram hos er idag, det har den gjort här och livet blir liksom lite lättare då, visst är det så...
Kram bia

HWIT BLOGG sa...

Håller med ovanstående! Skriv en bok!!! Underbara rader att läsa som vanligt, alltid en fröjd att kika in till dig Hannis...
Varm kram från Titti

Flower of Fame sa...

Så vackert du skriver. Visst har hösten givit oss mycket vackert. Älskar färgerna. Ha en mjuk fin kväll Kram Pernilla

Kia sa...

Tack jag mår bra! Går lite trögt bara....

Tog mig en promenad i det fina höstvädret idag. Solen sken och gula blad som vaja i blåsten. Var jätte skönt ute. Sen lite gos med de små kaninbollarna. :)

Virka ja. Men det är inte så svårt. Vad har du försökt med?
Ta något lätt basic. Prova mormorsrutor vet ja. Jag hitta bra film på youtube så jag kom igång. Sen får jag goggla hur jag ska få ihop alla rutor.
Jag har virkat lite i omgångar. I skolan virka jag en väst. För nått år sen gjorde jag arugurumigubbar. Tar man det sakta så går det. Sticka däremot har inte varit min grej. Sticka bara fram o tillbaka funkar men har aldrig gett mig på något mönster eller så.

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Anna sa...

Denna höst alltså. Så vacker den varit. /Kram

annika sa...

Ja den här hösten 💞 En orkan av nyanser, mäktig beskrivning. Varm kram och jag önskar dig en gin hösthelg

LÁrt de Vivre sa...

Om man kan se det vackra i allt, då ler livet emot en...eller så känner jag det i alla fall. Ungefär som att alltid tänka positivt, för saker blir så mycket lättare då.

Snygg matta, själv på jakt efter en till det nya arbetsrummet.

Kram Kajsa

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Så vacker bild :)
Hoppas allt är bra med dig.
Varm kram till dig
Jessica

House and Garden by Bia sa...

Trevlig helg !!
Varm kram bia