Det är härligt att få ta del av det

Precis innan september tog slut,
gick jag på en sista fika hos odlarna jag brukar tjata med.
För säsongen alltså, för nu stänger dom igen.

Det var en märklig känsla.
Kanske mest för att med tanke på hur det fortfarande växte,
och med solen som brände så kändes det som sommar.

Tomaterna luktade fantastiskt.
Jag åt dom solvarma till mitt kokkaffe.
Bara det i sig var en njutning.


När jag är där, sittandes på en vinglig pall,
luktar, smakar och klämmer på allt,
så går jag in i en värld jag verkligen älskar.
Med skitiga händer och jord på knäna,
så är liksom livet bekymmersfritt.

Det är härligt att få ta del av det,
trots att jag inte odlar själv längre.
När jag vill göra det igen,
så kommer jag att få hyra en plats.
Men så länge så går jag dit när jag kan.
Och njuter av det andra skapar.
Det är fint att ha det.

Kram Hannis



8 kommentarer:

Anna S sa...

En sån härlig känsla du beskriver..! Det att bara få vara. Med jord på knäna och bra människor runt en.
Solvarma tomater låter helt underbart gott.!
Kan förstå att du längtar tillbaks till odlingen.
Minns att jag hjälpte till att odla sockerärter under några somrar som barn. Och att jag odlade krasse och mungbönor. Ofarliga och lugna minnen i kontrast till det andra.
Svårt att få ihop båda bitarna.

Fin dag till dig! Kramen

Kia sa...

Låter härligt och visst bjöd september på härligt väder och även nu in i oktober.
Mina tomater blev det inte mycket av. Var vl inte jätte engagerad heller om jag ska vara ärlig....
Får ta tag i det nästa sommar. Tjejerna vill ha en varsin odlingslåda och det blir nog bra. Blev ju inget odlat i dom i år mer än ogräs. Ibland har man liksom inte lusten och så var det i år. Ingen motivation att odla alls och då blev det inget. Som allt annat går det i vågor vad man har lust med eller inte. Kommer fler säsonger.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

HWIT BLOGG sa...

Visst är det fint att ha det! Ja du beskriver det så väl och jord under naglarna och doften av tomat är det inte mycket som slår - jag lovar!
Varmaste höstkramen från Titti

LÁrt de Vivre sa...

Mysigt och gott, det är något speciellt med hemmaodlat..det smakar mer och nyttigare.

Kram Kajsa

annika sa...

Tänk att det är så befriande att bli smutsig och gräva med fingrarna i jorden. Ibland måste jag bara göra det, som att jorda mig. Kramar

Hanna sa...

Åh, solvarma tomater! Så gott ju.

House and Garden by Bia sa...

Åh så mumsigt med egen odlade tomater ;))....jag har faktiskt både paprika och gurkplantor i köksfönstret, och har fått några paprikor och gurkor...men jag har inga tomatplantor i år ;)
Ha en fin helg vännen !
Kram

Mamma C sa...

Helt underbart med egenodlat, något man kommer att sakna nu när vi sålt huset.
Kram Mamma C