I skuggorna...

Tar mig tiden att bara stå där och titta på skuggspelet,
 som sker på min vägg.
Tänker att det är lite som i livet.
Det där ljuset som kommer och går med årstiderna.
Till en början så skarpt,
så mattas det av, sprider ut sitt mönstret i form av skuggor.
Den ljusaste platsen blir helt plötsligt den mörkaste.

Nästan som en famn som öppnas.
Att dra djupa andetag i,
Ibland är det befriande att hålla sig i skuggorna.
För mig.
När själen liksom sätter stopp.
Och huvudet behöver vila.

Men nu, just nu står jag i ljuset.
Det är någon slags tacksamhet i det.

Att vakna med det ljusa,
både utanför fönstret och i själen.
Att se det enkla och känna gåshuden över det stora i livet.
Gå förbi rosor som fortfarande blommar,
och faktiskt se dom.
Lyssna på opera på högsta volym,
och sjunga med så rutorna nästan spricker.

Då tar jag mig tiden att betrakta skuggorna.
Som sprider ut sitt mönster.
i spelet med ljuset.
Som en egen vackerhet.

Kram Hannis

Ps. Anna.S, det var verkligen en upplevelse.
Just för att det bara fick vara på deras villkor.
En av dom bestämde sig för att gå mitt i allt.
Och då fick det vara så.

Jag är allergisk mot det där med objektifierande.
Hur barn eller vuxna ska tvingas in i roller,
som inte tillhör dom.
För att det ska se bra ut för omvärlden.
Precis som du skriver,
barn har inget att sätta emot.

Vad du är duktig på att göra om!
Det är dom där sakerna som höjer hemmet.
Att släpa runt lite och ta fram lite "nytt"
Det räcker liksom.

Dom där flasharna...och ilskan.
Sitter här och nickar åt dina rader.
Det knackar på när man minst anar det.
Energin bara försvinner när det är så.
Så kan jag inte låta bli att skratta lite,
inte åt dig utan med.
Jag tog ut ilskan på ett bord sist...
Det fattar ju föga men det var skönt efteråt=))

Ska kolla det där med guldfärgen.
Nu är hösten på väg.
Hemmet ska få sig en uppfräschning.

Hoppas att din helg blev bra.
Stor kram!






6 kommentarer:

annika sa...

Vackert och sant. Skönt att vara i ljuset ibland ✨✨ Ha en fin start på veckan!

Finurliga fröken sa...

Så härligt att du känner ljuset och allt de fina i livet. Det är viktigt att riktigt känna de fina i livet. Kram

Finurliga fröken sa...

Så härligt att du känner ljuset och allt de fina i livet. Det är viktigt att riktigt känna de fina i livet. Kram

Finurliga fröken sa...

Så härligt att du känner ljuset och allt de fina i livet. Det är viktigt att riktigt känna de fina i livet. Kram

Mamma C sa...

Ibland kan det kännas som man hamnar i det mörkaste hörnet där skuggorna bara håller till. Men för det mesta är jag nog omgiven av ljuset, och det känns bra.
Kram Mamma C

Flower of Fame sa...

Härligt att du känner det så ljust. Fint skrivet. Ha en fin kväll Kram Pernilla