Gör vad du vill...

Det där huset som renoveras,
det börjar närma sig sitt slut.
Så pass att jag i helgen fick ställa i ordning lite.
- Gör vad du vill, sa dom som äger det.

Så jag tänkte att själen måste fram.
I ett hus som är så gammalt att det ibland känns som att det pratar.
Det måste synas att det är värt att kämpa för.


Så dramatisk blir jag i mina tankar om ett hus,
 med en gnutta självironi förstås.

Jag tror personligen inte på ett överflöd av saker.
Det är inte sakerna människor ska köpa.
Så i ett rum jag själv skulle ha som ateljé,
där blev det nästan bara ljus och tavlor.
Gamla tavlor, lutade mot en gammal vägg.
För att inte ta bort fokus från ljuset och takhöjden.

Det är märkligt det där med renoveringar.
Först river man ut allt,
sen sliter alla som besatta för att skapa nytt,
så ska det fixas för att skapa attraktion,
sen ska det släppas...

Kvar är belåtenheten och trötta muskler.
Känslan av att vi gjorde det.
Och det är just det jag älskar med sånt här.
Tidspressen, tröttheten av att allt hopar sig,
men med målbilden framför sig så går det.

Nu blir det paus ett tag från fixande,
istället laddar jag för att fota bröllop i helgen.
Jag var rädd för att jag tappat min kreativitet,
efter sommaren.
Att skapandet var borta.
Som tur var så var det bara ett tankespöke.
Så som det blir ibland.

Kram till er / Hannis




























7 kommentarer:

Kia sa...

Men det är något visst med gamla hus.
Ibland när jag ser något slitet hus så vill jag liksom ta hand om det.
Pusta till det lite och inte bara låta det förfalla. Ge det lite nytt liv helt enkelt!
Vilket det inte alltid är men så är känslan i alla fall. :)

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Mamma C sa...

Fint med gamla hus, att sätta sin egna lilla piff på det.
Kram mamma c

Mamma C sa...

Fint med gamla hus, att sätta sin egna lilla piff på det.
Kram mamma c

Flower of Fame sa...

Så fint medljud. Det ger sån finstämning.härligt att ni klarade det. Ha en fin dag Kram Pernilla

Anna S sa...

Hej! Så fint du fick till rummet i huset ni lagt ner så mycket tid, kärlek och arbete i. Snacka om att ' less is more' är sant där. Älskar det enkla jag också. Tavlorna på golvet är bara så vackra!

Jag köpte mig en stor oljemålning förra veckan. I Sanna, mörka färger men med motiv av en massa människor påväg till Eifeltornet. Det var lite i den jag ville ändra för att fä den som jag ville. Så de gjorde jag. Och blev mycket nöjd.

Ledsen att du vet hur jobbigt det kan vara med flashar och hur påverkad man kan bli. Tur att knep son ommöblering finns. Sen att sitta i den nya konstellationen med en rökelse som brinner och te eller kaffe. Att det går att påverka är nig nyckeln för mig, för att känna mig lite som en människa.
Har känt mycket ilska och sorg som fortsatt denna veckan. Inte orkar kontakta vänner, men som the är har några av dem hört av sig. Var på middag hos en vän i måndags. Hon hade gjort gulbeta, rödbeta , klyftpotatis med chevre och sen jätte- tzatziki som kall sås. Så himla gott. Jag trodde inte jag gillade getost men det gjorde jag visst. Samma med honung som ju visst är gott i te. Det är aldrig försent för förändring.

Fixandet i huset, ni och du kan verkligen vara stolta och nöjda. Så jättefint.

Jag skulle vilja röja undan ytterligare här. Saker äter upp mig känner jag. Det kan kännas lättare inuti med var ssk där man vill ha dem. Brukade ha bara säng på golvet och kanske en lampa förut. Nu är det tavla och plåtskåp och lyktor, kattens saker som han självklart vill ha, och ett bord mitt i rummet. Snacka om lyxproblem. :-)

Fin fortsatt vecka till dig, kramen!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Vilket underbart hus och så härligt att få renovera som man vill.
Jo, tankespöken har man till och från, skönt när det är bara just det.
Kul att fota ett bröllop, mycket glädje och människor.
Hoppas allt är bra med dig och att du njuter av hösten och allt vad den har att erbjuda
Ha en mysig fredagskväll och en härlig helg.
Stor kram
Jessica

HWIT BLOGG sa...

Gamla hus gör man inte som man vill med...de kräver omtanke och eftertanke! Fin bild där med tavlorna mot väggen - det gillas...
Kram från Titti