Synopsis...

- Börja med att göra en synopsis, säger han.
Han som jag frågat, hur jag ska sortera allt skrivet.
Synopsis...det låter så jobbigt.
Jag kallar det planering istället.

Alla mina skrivböcker åker fram.
Det som är skrivet förr och det som är skrivet nu.
Det är dags att rensa mina texter.
Drar ett djupt andetag.
- Det går inte, viskar en röst inom mig.
- Sluta! Nu gör du det bara, ryter jag tillbaka.




Släpar fram en gammal stol,
för att få lite inspiration.
Skapa rätt miljö på något sätt.
Sen tar jag plats i min lilla skrivarhörna i köket.

Och helt plötsligt skriver jag.
Som i trans.
Väggen fylls av kritade ord.
Start, slut, sammanhang, tid, person.
Stegrande känslor, vingar, själar.
Störtande, törstande, springande.
Själanöd och själaliv.

Skrattar och skakar på huvudet.
Åt den där lusten.
Det där som kanske aldrig blir något.
Eller så blir det just det.
Något.

Hur det än är eller blir,
så är det känslan av att få leka med orden,
som fyller mig.
Kanske måste det värka lite ibland.
Innan jag hittar lusten till att skriva en planering,

Jag trivs där,
i haremsbyxor och med en krita i handen.
Så en pälsboll som sover.
I min lilla skrivarhörna i köket.

Mjukhet.
Kram Hannis

Ps. Anna.S visst är det sant.
Att vi får vara dom vi är.
Ibland är det så lätt att leva i det.
Så slår det till,
den där känslan av att inte passa in.
Då behövs den där extra kärleken.
Jag är lyckligt lottad som kan hämta det.

Hur går det med din lilla kattpojk?
Trivs ni tillsammans?
Och hur har du det annars?

Stor kram!



10 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så mysigt det låter. Klart du kommer skriva något stort. Njut på. Ha en fin dag Kram Pernilla

annika sa...

Åh den där processen. Ibland värker det bara, ibland flyter det fint. Tror det är så för många i skrivandet. Jag tror på dig och längtar efter att få läsa det du föder fram. Stor kram ❤️️

Mamma C sa...

Måste kännas underbart när det bara släpper, och kritan bara formar en massa ord. Som till slut blir något vackert eller berörande att läsa.
Kram mamma c

Mamma C sa...

Måste kännas underbart när det bara släpper, och kritan bara formar en massa ord. Som till slut blir något vackert eller berörande att läsa.
Kram mamma c

Ingela sa...

Längtar att få läsa din bok. Vet att den kommer att gripa tag i hjärta och själ. Lycka till

House and Garden by Bia sa...

Härligt att det "bara flyter på" när du skriver ;))...det är väl din
grej kanske ;))....för vi vet ju att du skriver bra ;))...fortsätt så !
Trevlig helg !
Bia

vitadrömmarobusigabarn sa...

Underbart fin helg till
dig fina!så vackert
varm kram

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Alla dina bilder är fina men den med stolen är helt underbar.... Man bara njuter och kan titta på den hur länge som helst..
Du är sjukt duktig!
Hoppas allt är bra med dig.
Ha en härlig kväll och en mysig helg.
Stor kram
Jessica

Kia sa...

Synopsis?? Aldrig hört det ordet....
Vem avgör om man är riktigt klok eller inte?
Min man kan nog tycka att jag inte alltid har alla hemma.... :)
Typ när jag börjar skaffa kaniner, då undra han en del.
Sen har man ju haft en hel del ideér som han inte alltid tyckt varit så bra. men men.
Huvudsaken man själv trivs.
Jag har ju funderat själv om jag är riktigt klok nu!
Det är så att vi ska få tillökning och är det så klokt att börja om nu.
Tjejerna är stora och man börjar kunna göra lite mer själv och de har sina grejer.
Men det ska bli himla mysigt också och tjejerna tycker det ska bli kul.

En annan kul grej är att vi fick kaninbebisar i morse. :)
Kram Kia

HWIT BLOGG sa...

Japp där har vi det! SKRIV!!!! Det kommer att bli bra hur du än gör - jag lovar! Spännande och vackra bilder som vanligt att kika in till dig...
Kram från Titti