Morgonstunden

En morgonstund,
när dom första strålarna börjar ta sig in.
I den där vardagliga enkelheten som ibland blir så vacker.

Fåglarnas sång, tystnaden i huset, grannens katt som
ligger på gräsmattan utanför och vaktar sitt revir.
Så en knopp som gör sig redo att snart slå ut.

I röran av penslar och färger står den,
jag vill nästan putta på den.
Fråga, när ska du blomma egentligen?

Men som så mycket annat i livet,
tar den sin egen tid.
Det blir vad det ska när tiden är inne.
Behagligt att luta sig emot.
Så tänker jag, en morgonstund.
I den där vardagliga enkelheten som ibland blir så vacker.

Så hoppas jag att ni har det bra såhär mitt i veckan.
Med sol och barfotastunder.
Kram Hannis

Ps. Anna.S stod igår och kikade in i min klädkammare.
En sån där sak jag har väntat med att göra alldeles
för länge...
Tänker tanken men sen låter jag annat komma
i vägen.

Det var inget dåligt första steg med gränsen!
Det kräver så mycket av en.
Heja dig som gjorde det.
Det måste kännas jättebra, stärkande.
Då blir det kanske lite lättare nästa gång.

Såg kattungar igår.
Tänkte på dig då.
Har du funderat på att bli med en ny fyrbent vän?
Eller ska du vänta ett tag?

Kram till dig!



8 kommentarer:

Mamma C sa...

Ja, din beskrivning är en bra liknelse med livet. Det blir när det blir eller ska. Men ibland vill man att saker och ting ska ske snabbt. Som med denna vackra blomknopp.
Kram mamma c

Mamma C sa...

Ja, din beskrivning är en bra liknelse med livet. Det blir när det blir eller ska. Men ibland vill man att saker och ting ska ske snabbt. Som med denna vackra blomknopp.
Kram mamma c

HWIT BLOGG sa...

Vilken skön morgonstund och naturen kan man inte skynda på...
Det borde man tänka mer på i vardagen och inte stressa runt!
Jag tränar på att skynda väldigt väldigt långsamt :)
Ha en glad dag!
Kram från Titti

Flower of Fame sa...

Härlig morgonstund. Hibiskus är så fin. Var länge sedan jag hade en sådan. Ha en fin dag Kram Pernilla

Anna S sa...

Det ät verkligen härligt det där vardagliga. De små detsljerna som utgör helheten av ens dag och liv, vardag.
Jag gillar ljuset som är nu. Varma vindar och ett lunk som ibland gör det mycket lättare att leva.

Jag gillar och håller med dig i det du skrev om att saker måste få ta sin tid. Det kommer bli bra, bitarna kommer falla på rätt plats såsmåningom. Det är verkligen skönt att ha tilltro till det. Jag har precis börjat.

Tack för dina ord om gränssättning. Det är så svårt för mig att se till mig själv, vad vill jag, vad känns inte bra.
Att välja bort sänt som inte känns bra och att veta att jag har rätt till det. Att mina nej betyder just nej.

Japp, :-). har katt på ingång. Han har snart bott klart hos uppfödaren och jag ska (efter över en månads väntan) hämta honom på tisdag. Jag känner mig förväntansfull över att fä ett liv att ta hand om, och är samtidigt nervös och rentav rädd för att inte räcka till.
Inga logiska känslor, men ändå spökar de. :-p

Har tagit fram trä och fuskpäls som ska bli till kojor för honom. Kände först att jag måste få klart allt, innan HSB kommer, men det ordnar sig när han är på plats. Då kan jag se var han verkar gilla att vara och vem han är.
Ägarna har varit / är så gulliga och sänder foton på honom med jämna mellanrum. De var noga med att han kommer till rätt hem.

Jag önskar dig en fin dag i värmen. Kramen! :-)

Anna S sa...

Edit. Inte innan HSB kommer, menar innan han ( katten) kommer.

Kia sa...

Livet och andra saker tar sin tid de behöver. Knoppar slår ut när de är redo. Kaninungar kommer ut ur boet efter ca 2 veckor när de känner sig redo. Likaså bebisar, de kommer när de är klara. Går inte att skynda på allt här i världen och bra är väl det för tiden går så fort ändå och plötsligt är det dags!
Som våra små kaniner som blivit 8 veckor och lilla Alfons ska flytta hemifrån. Han som är så liten och söt. Men det är dags. Var sak har sin tid.

Jo, mannen gjorde ett grymt jobb som cykla 15 mil! Nästa blir vansbrosimmet. Han håller på med halvklassikern. :)

Vet du i natt kom spindlarna igen och jag flög upp men mannen tog tag i min arm och stoppa mig och då försvann dom. Var ett tag sen jag hade besök av dom men sov så dåligt i natt så det beror kanske på det.

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Njut Av Livets Goda Ting sa...

En morgonstund i lugn och ro är det bästa av allt... Att få ta in dagen med ro och njutning...
Underbart..
Hoppas allt är bra med dig.
Stor kram
Jessica